NÄR IDA SJÖSTEDTS MÄRKE grundades 2001 ansågs hon vara en främmande fågel på den minimalistiska modescenen. Publiken tog dock snabbt Idas drömmiga estetik till sitt hjärta. Hon har förärats både med Guldknappen och utnämnts till Årets designer på Ellegalan och hennes klänningar har burits av såväl de svenska prinsessorna som influencers. I samarbete med Jotex har hon designat mattan Abstract rose.
Varifrån fick du inspirationen till din mattdesign?
I mitt formspråk arbetar jag mycket med blomtryck så det föll sig naturligt att göra det här också. Därför tog jag en ros från ett av mina klänningsprints – den kollektionen finns dock inte i butik än – och drog upp storleken. Namnet Abstract rose är precis vad du ser, ett print på en ros i extrem närbild, som gör mönstret nästintill abstrakt.
På vilket sätt skiljer det sig att designa ett plagg och en matta?
En stor skillnad är att man inte jobbar runt en kropp. Man behöver inte ta hänsyn till hur tyget faller beroende på kroppstyp, till exempel. En matta ska också ligga i ett rum varje dag under längre tid. Så även om jag tycker om att tänka att mina kläder ska hålla länge så behöver en matta vara ännu mer tidlös – men samtidigt modern. Därtill är det ju helt andra proportioner vi talar om, allt är mycket större samtidigt som det finns utrymme att göra det hela mer abstrakt.
Vad är den perfekta mattan för dig?
Utöver att den ska tåla ett roligt liv så ska den naturligtvis bidra med färg och atmosfär till rummet, göra det mjukare. En bra matta ska också vara stor och ta för sig. Många gör misstaget att man köper en för liten matta, då kan resultatet snarare bli plottrigt och rörigt.
ANGELO DA SILVEIRA GRUNDANDE modemärket Diemonde år 2018. Märket kombinerar global street-kultur med skandinavisk estetik. Företaget har grundat en mikrofabrik i Örebro och tillverkar sina plagg i Sverige. Stort fokus ligger på hållbarhet, samhällsengagemang och hantverk. Diemonde har fått en rad priser, däribland Elles Hederspris 2023. I samarbete med Jotex har Angelo da Silveira designat mattan Mortal coil.
Hur mycket av modedesignern Angelo da Silveira ser man i mattan?
Mycket, men kanske en annan del av mitt universum som ännu inte fått ta plats när jag har skapat mode. När jag skapar kläder utgår jag oftast från det tidlösa och är mer kommersiell, här har jag fått vara mer fri och haft möjligheten att ta ut svängarna med färg och form.
Varifrån fick du inspirationen till din mattdesign?
På samma plats som jag hämtar inspiration när jag gör kläder: från kontraster. I det här fallet arbetade vi med kontraster i färgerna. Att jag utgår så mycket från kontraster handlar mycket om mig och mina erfarenheter. Som sjuåring kom jag med min familj från Västafrika till Sverige. Jag växte sedan upp i ett multikulturellt område i Örebro, där jag har fått äran att lära känna riktigt bra människor från hela världen. Min uppväxt har lärt mig uppskatta det vackra som föds ur kontraster. Jag går alltid tillbaka till mig själv inför en skapandeprocess och utgår från möten mellan olika världar, element och människor.
MODESKAPAREN OCH COUTUREMÄSTAREN Lars Wallin är känd för sina glamourösa, handsydda klänningar som burits av en lång rad celebriteter och kungligheter. Hans kollektioner är en sammanflätning av konst och mode, och alltid med en hyllning till hantverket. Idag driver han även NK Atelier där kunderna kan göra om sina gamla plagg eller få en ny skapelse uppsydd – en motvikt mot det slit-och-släng som dominerar mycket av modevärlden. I samarbete med Jotex har han designat mattan Feel free.
Varifrån fick du inspirationen till din mattdesign?
Jag började arbeta med ett helt annat manér än när jag arbetar med kläder. Här satte jag mig ner för att måla fram olika varianter. Det var verkligen superkul och oerhört inspirerande! Resultatet blev en målerisk och arty matta, samtidigt som den är väldigt organisk med mjuka former.
På vilket sätt skiljer det sig att designa ett plagg och en matta?
Själva designprocessen skiljer sig inte så mycket åt, egentligen. Oavsett vad jag designar börjar jag att fundera utifrån uppdraget. Var ska denna användas? När? Vad vill man uppnå? Vem ska använda produkten? Det är klart att kläder handlar mer om 3D, men tankesättet bakom är likadant.
Hur mycket av modedesignern Lars Wallin ser man i mattan?
Jag tror man känner igen de feminina formerna och glamouren. Jag älskar lyster och glans, därför har vi låtit väva in trådar som ger mattan ett sidenskimmer. I likhet med min övriga design är detta en matta som är långt ifrån minimalistisk och som definitivt inte ber om ursäkt för sig.
MED AMBITIONEN ATT SKAPA re-made fashion på ett kommersiellt gångbart sätt har Rave Review blivit ett välkänt namn inom modebranschen. Duon, bestående av Livia Schück och Josephine Bergqvist, har fått ta emot flera utmärkelser för sin unika design och sitt nyskapande arbete och har haft visningar på Milanos modevecka. Plaggen har burits av flera kända namn däribland Miley Cyrus, Katy Perry och Dua Lipa. I samarbete med Jotex lanseras nu mattan RRRrug.
Varifrån fick ni inspirationen till mattdesignen?
Vi landade snabbt i att det skulle vara någonting rutigt. Vi ville verkligen göra något som kändes Rave Review och ett av våra starkaste designattribut är att vi jobbar med just rutor – men också med vintagemönster generellt. En nästan lika stor del av vårt DNA är att vi arbetar mycket med skärningar och patchwork, så därför kändes det naturligt att sammanfoga de två delarna i en matta.
På vilket sätt skiljer det sig att designa ett plagg och en matta?
Det uppenbara är att kläder – så klart – måste förhålla sig till en kropp och trender. En matta kan ärvas i generationer, om materialet tillåter det. Men egentligen skiljer sig arbetet förvånansvärt lite. När Josephine och jag skapar kläder, så vill vi skapa spännande plagg som har en så tydlig avsändare som möjligt. Samtidigt ska de vara kommersiella, vi vill så klart att folk ska ha på sig dem. Samma sak gäller den här mattan, vi vill göra något nyskapande som är hundra procent Rave Review. Men det måste framför allt vara något man vill köpa och ha i sitt hem, varje dag.
BEA SZENFELD ÄR MODESKAPARE hantverkare och konstnär. Hon har klätt såväl internationella superstars, som Lady Gaga och Björk, som vår tidigare kulturminister Alice Bah Kuhnke. Beas verk har synts på både Liljevalchs i Stockholm och nu senast på Metropolitan museum i New York. Samtidigt arbetar hon gärna hands on och lär ut lappteknik och annan re-make i SVT:s Go’kväll. För Jotex har hon designat mattan Nostromo, döpt efter rymdskeppet i den första Alienfilmen.
På vilket sätt skiljer det sig att designa ett plagg och en matta?
När jag vanligtvis designar är det väldigt mycket hantverk. Jag klipper i papper, limmar och bygger. Ofta får slumpen styra. Den här mattan är långt ifrån de kläder som jag brukar designa. Den ligger snarare nära mitt konstnärskap. Jag har mer arbetat utifrån en idé – en trendspaning om vart vi är på väg – och mindre med hur materialet faller på kroppen.
Varifrån fick du inspirationen till din mattdesign?
Framför allt från allt prat kring AI. Är det bra eller dåligt? Kan funktionerna hjälpa eller stjälpa? Jag började leka med tanken: Om jag var en AI-robot som matades med massa naturbeskrivningar av något jag aldrig har sett – hur skulle då det printade resultatet se ut? Jag adderade också på ett mått av klimatångest, i framtiden kanske vi inte har riktiga skogar och ängsmark, till och med molnen förutspås bli färre. Jag gjorde en matta som om jag var en framtida AI-robot som ska tolka en svunnen natur, en natur som inte längre finns en på bild. Resultatet blir ett lite oskarpt, pixligt minne. Det blir lite ”AI möter design som möter miljöfrågor”. Med det sagt tänker jag absolut inte att den som köper mattan behöver tänka på allt det här. Process är en sak, resultatet en annan.